Slide background

Laktoseintolerance

Hvad er laktoseintolerance?

Laktoseintolerance kaldes også laktoseintolerans, laktose -malabsorption og overfølsom over for mælkesukker. Ved laktoseintolerance  er kroppens immunsystem ikke involveret. Overfølsomheden skyldes i stedet, at man har for lidt af det enzym i tarmen, som spalter mælkesukkeret, så man i større eller mindre grad ikke kan optage laktose (mælkesukker). I stedet nedbrydes mælkesukkeret af bakterier i tyktarmen. Det giver mavesmerter og diarré og er ubehageligt, men ikke farligt.

Laktose (mælkesukker) findes kun i mælk og mejeriprodukter. Laktose er et disaccharid og for at blive optaget fra tarmen skal det spaltes til galaktose og glukose. Det sker ved hjælp af enzymet laktase. Efter optagelse i kroppen indgår galaktose og glucose i energistofskiftet som andre fordøjelige kulhydrater.

Laktoseintolerante kan  tåle mælk og mejeriprodukter men i mindre portioner. De fleste laktoseintolerante kan drikke 1½ dl almindelig mælk uden at få symptomer, men den enkelte må finde sin egen grænse ved at prøve sig frem.

Mælk og mejeriprodukter er de eneste fødevarer, der naturligt indeholder laktose. Alle faste oste og skimmeloste er stort set fri for laktose. I hytteost og feta er indholdet begrænset. Syrnede produkter har et lidt lavere indhold end almindelig mælk, og mange laktoseintolerante tåler syrnede produkter bedre end mælk.

Hvor meget laktose kan man tåle

Laktose findes naturligt i mælk og mælkeprodukter, uanset om mælken kommer fra køer, får eller geder. Hvis man er overfølsom over for mælkesukker, skal man nedsætte indtaget af mælk og mælkeprodukter til den mængde, som man kan tåle. Mange tåler 1½-2½ dl mælk (7-12 g laktose) uden at få symptomer.

Risikoen for symptomer mindskes ved at drikke mælken til et måltid. Syrnede mælkeprodukter tåles ofte bedre end mælk, da de har et lavere indhold af laktose. Ost indeholder meget lidt laktose og kan derfor som regel spises af mennesker med overfølsomhed over for mælkesukker. Myseost har dog et meget højt indhold af laktose.

Eksempler på indhold af mælkesukker (laktose):

  • 1 glas letmælk (2 dl): 9,4 g laktose
  • 1 glas kærnemælk (2 dl): 7,3 g laktose
  • 2 dl yoghurt: 5,0 g laktose
  • 50 g fetaost: 0,3 g laktose
  • 1 skive skæreost (20 g): spor af laktose

Mælk indgår i mange færdige madvarer som pølser leverpostej, brød, flødeis og mælkechokolade. Det er dog sjældent et problem for laktoseintolerante, da indholdet af laktose i de fleste af disse madvarer er meget lavt.
På markedet findes mælkedrik med nedsat indhold af mælkesukker. Den kan evt. drikkes af personer, som er overfølsomme over for mælkesukker  – afhængigt af, hvor meget mælkesukker man individuelt kan tåle.

Forskel mellem laktoseintolerance, mælkeallergi og mælkeintolerance:

Laktoseintolerance

  • Immunsystem ikke involveret
  • Enzym mangel derfor kan tarmen ikke optage laktose
  • Laktosefri mælkeprodukter tåles

Mælkeallergi

  • Udvikling af IgE antistoffer
  • Umiddelbar reaktion
  • Proteinen i mælken kan ikke tåles
  • Laktosefri mælkeprodukter ikke tåles

Mælkeintolerance (forsinket)

  • Udvikling af IgG antistoffer
  • Proteinen i mælken kan ikke tåles
  • Forsinket reaktion
  • Laktosefri mælkeprodukter ikke tåles