FAQ

Spørgsmål og svar om fødevareintolerance samt ImuPro tests

Spørgsmål og svar, som du altid har ønsket at vide om fødevareintolerance samt ImuPro tests

Hvad er forskellen mellem fødevareallergie (IgE) og fødevareintolerance (IgG)?

Ved fødevareallergi (IgE) reagerer immunforsvaret og en reaktion forekommer indenfor højst to timer. Hududslet, kløe, astma og hoste er typisk. Ved fødevareintolerance (IgG) indtræder reaktionen først indenfor 2-72 timer efter indtagelse.

Symptomerne kan være mangeartede: mavesmerter, migræne, eksem og fordøjelsesproblemer, men også koncentrationsbesvær, ondt i halsen, mellemørebetændelse, overvægt og træthed kan være som følge af fødevareintolerance.

I tilfælde af forstyrret tarmflora, er der forøget forekomst af IgG reaktioner, men faldende forekomst, hvis den anbefalede ændring af kost overholdes.

De fødevarer der tester positiv for IgE antistoffer skal altid undgås. IgE reaktioner indtræffer lejlighedsvist og forbliver resten af livet. Når du ændrer din kost på baggrund af ImuPro testens resultater, skal der også tages hensyn til IgE resultaterne.

Påvirker mediciner, kosttilskud ImuPro prøver?

Kosttilskud, enzymer, probiotiker, svampemidler, antihistamin påvirker ikke IgG antistoffer, derfor påvirker de ikke ImuPro og histaminintolerance prøver.

Kortikosteroid mediciner som Prednisolon, Hydrokortison kan have en påvirkning på ImuPro resultatet, fordi de er immunosupressive stoffer og de kan hæmme dannelse af antistoffer. Normalt bør du være uden kortikosteroid mindst 6 uger forud for testen, hvis det er muligt.

Er glutenintolerance identisk med cøliaki (glutenallergi)?

Ikke nødvendigvis. For voksne behøver cøliaki omkring 13 år for at udvikle sig fuldt. Følgende antistoffer skal afsløres samtidig for diagnosticering: gliadinantistoffer (gluten), transglutaminaseantistoffer og endomysieantistoffer. Bekræftelse med vævsprøve er altafgørende.

I begyndelsen af sygdommen kan symptomerne mangle eller være sporadiske. Personer, som ikke udviser symptomer, men allerede har antistoffer til gluten påvist af ImuPro, har en øget risiko for at udvikle cøliaki. Behandling af cøliaki eller glutenintolerance er altid den samme: fuldstændig  udelukkelse af gluten fra kosten!

Min test viser, at jeg reagerer på levnedsmidler, jeg aldrig har spist. Hvordan kan det være muligt?

Nogle levnedsmidler stammer fra samme plantefamilie, f.eks. kartoffel, aubergine, tomat og tobak, der alle er medlemmer af natskyggefamilien. Det er også muligt, at du reagerer på f.eks. soja – selvom du er sikker på, at du aldrig har spist nogen form for soja.
Det er, fordi soja og udtræk heraf tilsættes til et stort antal levnedsmidler – så komponenter af soja alligevel, ubemærket, er kommet i din kost. Dette gælder for mange af de testede levnedsmidler (f.eks. valmuefrø: ofte indeholdt i medicin).

Er der risiko for udvikle calciummangel, når jeg helt undgår mejeriprodukter?

Nej, det er der ikke. De fleste mælkealternativer er calciumberigede. Hvis man holder sig til en kostrotation og regelmæssigt inddrager bælgfrugter i kosten, kan calciummangel ikke forventes.
I tilfælde af et øget behov, kan indtagelse af calcium sammen med måltider anbefales. For optagelsen af calcium er vitamin D er meget vigtig; det findes f.eks. i fisk og æg. Vitamin D fremstilles også af det menneskelige legeme i huden, når man udsættes for sollys.

Jeg lider af laktoseintolerance og bruger derfor laktosefri mælk.

Min test viser en reaktion på komælk. Er dette et tegn på lactoseintolerance eller af mælk i almindelighed? Testen kontrollerer, hvordan du reagerer på mælkeproteinerne i mælken. En reaktion betyder, at proteinindholdet i mælken ikke er foreneligt med din krop. Laktosintolerans, derimod, er en forstyrrelse af optagelsen af mælkesukkeret i mælk. Lactosefri mælk indeholder ikke mælkesukker, men har stadig et normalt proteinindhold. Derfor viser en reaktion i prøven en uforenelighed af mælkeprotein – dette har intet at gøre med lactoseintolerance.

Hvad er de mest almindelige allergener?

Dette kan ikke generaliseres. Fødevareallergi er et meget individuelt spørgsmål. Hvad der er bedst for den ene, kan være problematisk for den anden. Erfaringen med ImuPro viser imidlertid, at mælk og mejeriprodukter, samt kornsorter, udløser immunologiske reaktioner for de fleste personer. Gluten, æggehvide, mejeriprodukter og ølgær er meget stærke antigener, som de fleste absolut må undgå i tilfælde af en allergi, hvilket ikke altid er let, da emnerne ofte er skjult i utallige industrielt fremstillede produkter.

Skal man så tage prøven igen senere?

Nej, det er normalt ikke nødvendigt. Selv hvis en ny test ikke afslører bestemte antistoffer, betyder det ikke, at man kan spise alle levnedsmidler igen uden tøven. Immunsystemet har en hukommelse og reaktiverer produktionen af antistoffer, når det igen kommer i kontakt med et givent levnedsmiddel. Produktionen af de fleste antistoffer er imidlertid gradvist faldet, gennem en ændring i kosten. Det er afgørende, at antistoffer ikke længere dannes af immunsystemet, når tarmen, takket være en ændring i kosten, har genoptaget sin naturlige funktion.

En gentagelse af testen anbefales kun, hvis symptomerne vender tilbage, selv om man stadig strengt holder sig til de givne instruktioner. Det betyder, at nye reaktioner sandsynligvis er opstået, hvilket kan identificeres i en ny test. For en rent forebyggende gentagelse af testen, vil et interval på to år være passende.

Min praktiserende læge har udført en normal allergitest på mig. Hvorfor svarer resultatet ikke til resultatet af ImuPro testen?

Ganske enkelt: ImuPro testen afslører sene reaktioner som følge af IgG antistoffer. Din praktiserende læge’s allergi test undersøger noget andet, nemlig den umiddelbare reaktion medieret af IgE antistoffer. Derfor er resultaterne ikke ens.

Hvorfor er ImuPro rotationsplan ikke indrettet efter ugedagene?

En sådan ordning ville give begrænsede muligheder, for tilpasning til den enkeltes smag og behag. Et eksempel: Onsdag er indrettet som hirse dag, men du bryder dig ikke om hirse. Hvis du bytter hirsedagen ud med en anden ugedag, vil du ikke holde rotationen og bliver derfor nødt til helt at ændre planen.

Er der risiko for mangel på proteiner eller vitaminer under ændringen af kosten?

Hvis rotationen overholdes, vil der ikke opstå hverken vitamin- eller proteinmangel.

Jeg vil gerne spise et levnedsmiddel, der ikke er testet. Må jeg gøre det?

Alle ikke-testede levnedsmidler bør undgås i de første 8 – 10 uger af ændringen i kosten. Bagefter bør du fortsætte som følger: Intolerance over for sjældne fødevarer, som tidselolie eller tropiske frugter, eller eksotiske grøntsager så som pastinak, er sjældent. Hvis du absolut vil indtage et sådan ikke-testet levnedsmiddel, skal du være særlig opmærksom på symptomer i den følgende uge og ikke indtage andre ikke-testede levnedsmidler. Hvis der, i og efter denne periode, ikke er opstået symptomer, kan du inkludere dette levnedsmiddel i kostrotationen.

Hvad skal jeg gøre i tilfælde af en pludselig stærk trang til et bestemt levnedsmiddel?

Forholdet mellem allergi og længsel kendes: det man længes efter er ofte det man skal holde sig fra. Når man føler en pludselig længsel efter et bestemt levnedsmiddel, så hold ud. Disse episoder af længsel aftager normalt efter tre til fem dage. Distrahering kan være nyttigt, f. eks. med behagelige duftstoffer i rummet hvor du opholder dig eller duftolier for huden.

Må jeg spise slik?

Ja, det må du gerne. Du bør imidlertid tilpasse din slik til rotationsplanen. Vælg f.eks. sukkermajskiks, hvis du bruger majs på denne dag eller tilsvarende speltkiks på din “spelt dag”. Man bør dog undgå industrielt fremstillet slik såsom chokolade eller kage. De bør i stedet hellere udskiftes med søde drikkevarer eller de respektive frugter, der passer til rotationen på dagen.

De første 12 uger er overstået. Hvordan fortsætter jeg nu?

Rotationsplanen skal fortsættes! Efter 12 uger kan levnedsmidler vurderet med reaktionen 1 og 2 forsigtigt indføres i rotationsplanen. Du skal fortsætte med at undgå alle levnedsmidler af reaktionsklasse 3 og 4 i den angivne periode.

Må jeg spise frosne grøntsagsblandinger?

Ja, men du bør ikke bruge samme blanding hver dag.

Jeg reagerer på citron. Behøver jeg undgå citronsyre?

Nej, du gør du ikke. Citronsyre er fremstillet ad kemisk vej, og har derfor en anden sammensætning.

Jeg reagerer på vanille. Behøver jeg undgå vanillin?

Nej, det behøver du ikke. Vanillin er syntetisk fremstillet og har en anden kemisk sammensætning.

Hvad kan jeg bruge som erstatning for mælk?

Der findes mange alternativer til komælk:

  • Gedemælk, gedeost
  • Fåremælk, fåreost
  • Havremælk (undgå hvis du har gluten intolerance)
  • Mandelmælk
  • Sojamælk
  • Rismælk
  • Kakaomælk – lavet på soya

Hvordan kan jeg konstatere, om mælkeproteiner er indeholdt i industrielt fremstillede levnedsmidler?

Mælkeproteiner kan være skjult bag følgende betegnelser:

  • lactoglobulin kasein
  • hydrolyseret mælk
  • sødmælk
  • mælkepulver
  • kondenseret mælk
  • kærnemælk
  • yoghurt
  • creme fraiche
  • syrnet fløde
  • lactoserum
  • fløde skummetmælkspulver

Det siges, at pølser kan indeholde mælkeproteiner. Hvilke slags pølser kan jeg stadig spise?

Mælkeprotein er fundet i et stort antal af forskellige typer af pølser, navnlig lyse typer. Bagerier og slagterbutikker skal deklarere de ingredienser, der anvendes i deres produkter. Når du køber ind, bed da om en liste over ingredienser eller anvend rene sorter af kød såsom skinke, roestbeef og lign.

Vores tip: Spis skiveskåret kød fra det varme måltid som koldt pålæg til frokost – et dejligt alternativ til mange forskellige slags pølser.
Ifølge mit resultat har jeg intolerance over for mejeriprodukter. Kan jeg stadig spise surkål, selvom der dannes mælkesyre under dens produktion?

Ja, du kan spise surkål. Indholdet af mælkesyre, der dannes, har ikke noget at gøre med mælk.

Hvordan kan jeg finde ud af, om æggehvide er indeholdt i en fødevare?

Æggehvideproteiner kan skjules bag følgende betegnelser:

  • æggeblomme
  • æggehvide
  • ægalbumin
  • livestin
  • albumin
  • lysozym
  • E1105
  • globulin
  • ovomucoid
  • lecithin
  • E322

Vores tip: Til erstatning af den bindende virkning af æggehvider: Bland 1 spiseske sojamel og 2 spiseskeer vand til en masse.
I tilfælde af sojaintolerance, kan sojamel erstattes med majsmel, kartoffelmel eller rismel.

Hvor kan jeg skaffe ægerstatning?

I helsebutikker.

Behøver jeg helt at undgå alkoholholdige drikkevarer i tilfælde af en gærintolerance?

I begyndelsen af produktionen af en alkoholholdig drikkevare, er der en alkoholisk gæring. Denne gæring er altid forårsaget af gær, der naturligt forekommer i saften, der bruges til fremstilling af vin eller tilsættes ved fremstilling af øl. Derfor kan gærproteiner stadig påvises, selv i filtrerede slutprodukter, i forskellige koncentrationer:
Gær Hvede øl (Weissbier) – Champagne! – Vin!

Derfor skal du totalt udgå alkohol i begyndelsen af ændringen i kosten og først efter en klar forbedring af din generelle sundhedstilstand, begynde med små mængder af alkoholholdige drikkevarer, der indeholder mindre mængder af gærproteiner (f. eks. vin).

Hvilke levnedsmidler skal jeg undgå at spise, hvis jeg reagerer på bagegær?

Når du køber ind, er du nødt til at spørge, om de respektive produkter er blevet fremstillet med bagegær. Spørg om produkterne, der sælges, er fremstillet ved brug af bagepulver eller surdej. Du vil nemmest finde den type brød i helsebutikker.

Hvad kan jeg bruge som erstatning for gær?

Bagepulver eller natron.

Hvor kan jeg købe erstatning for gær?

Supermarked, helsebutikker.

Hvilke levnedsmidler skal jeg absolut undgå i tilfælde af en gluten intolerance?

Følgende korn:

  • hvede
  • rug
  • byg
  • havre
  • kæmpe durum emner
  • enkorn
  • spelt
  • vilde ris
  • og konsekvent også brød, mel, kiks, kager, tærter, mad med rasp, pizza, nudler, malt og øl.

Må jeg kun spise fisk hver 5. dag?

Du kan spise fisk hver dag, hvis du vil, men ikke samme type hver dag. Dvs. hvis du spiser havaborre (Bars) på den første dag, vil havaborre kun være tilladt i den næste periode af rotationen. På de mellemliggende dage kan du spise andre arter af fisk, der så undgås indtil næste periode af rotationen. Sammen med de forskellige slags af kød vil du have mange muligheder, for at lave en varieret rotationsplan.

1. dag: Havaborre
2. dag: Tunfisk
3. dag: Kylling
4. dag: Laks
1. dag (ny cyklus af rotation): Havaborre igen eller anden fisk (undtagen laks, sild) eller en slags kød (undtagen kylling) eller en vegetar dag (afhængigt af hvilke grøntsager, der blev spist dagene før).

Må jeg spise oksekød og vildt den samme dag?

Ja, det er tilladt. Du bør dog huske på, at du så bliver nødt til at undgå begge sorter af kød i de kommende dage og vil ikke kunne spise dem igen på 5. dagen for rotation. Ved begyndelsen af planlægningen anbefaler vi derfor, at du kun vælger én slags kød eller fisk om dagen, Det gør det nemmere at holde styr på kostrotationen.

Har du spørgsmål? Skriv til os.
Andrea Hanko Petersen ejer af hanko Medico
Andrea Hanko Petersen
Ejer af Hanko Medico